We namen deel aan de wedstrijd voor het ontwerpen van een nieuwe secundaire school De Nova op de bestaande campus aan de Rerum Novarumlaan in Kessel-Lo. In het bestek van het GO! Onderwijs stond één zin die ons erg aansprak en waardoor we met veel enthousiasme startte aan de opmaak van het wedstrijddossier. We lazen “Een schoolgebouw is permanent in evolutie, waarbij het gebouw zich makkelijk moet kunnen aanpassen aan nieuwe eisen, nieuwe onderwijsvormen,…”. Het is zelden dat we zo’n ambitie krijgen voorgeschoteld. Het is een bezorgdheid die we delen en waarin we de voorbije jaren zowel theoretisch als praktisch veel ervaring in hebben opgedaan in concrete samenwerkingen met OVAM/VUB/VITO.
Het is voor ons evident om gebouwen te benaderen vanuit het inzicht: “All buildings are predictions. All predictions are wrong. A building is not something you finish. A building is something you start” (Steward Brand, 1995).
Het gebouw werd dan ook ontworpen met het oog op verschillende ‘gebruiksscenario’s’ waarbij niet alleen de leerlingen maar ook de externe gebruikers mee worden ingebed. Dit vroeg om co-creatie en konden en wouden we niet alleen.
De school zal niet enkel een school zijn, maar een stadsdeel, een campus, een congresplek,… Ieder onderdeel heeft twee of meer functies. Elke binnen- en buitenplek heeft leer- en verblijfpotentieel.