Atelier PPW wil een project zijn voor de gemeenschap. Het is gebouwd als uitstalraam voor de omgeving om te tonen wat er in de school leeft. En uitstalraam betekent dematerialisatie van het gebouw zodat hetgeen binnen gebeurt het meeste aandacht krijgt. In dit project is de dematerialisatie tot het uiterste doorgevoerd. Er wordt een glazen doos gebouwd die behoort tot het verwarmd volume. Er naast en er rond wordt de circulatie en de technieken in buitenlucht voorzien. Dit komt de leerlingen, de energiekost en de flexibiliteit van de klassen ten goede.
Het gebouw neemt de plaats in van een niet geïsoleerd moeilijk in te richten gebouw van 5 hoge niet opdeelbare bouwlagen, dat omwille van de slechte ondergrond verzakt is. Het project bestaat uit 1 dubbelhoge-bouwlaag die reeds deels is ingevuld met een wegneembare vloer- en een enkelvoudige bouwlaag er op. De vloerhoogtes zijn geoptimaliseerd ten opzichte van de oude bebouwing.
Deze glazen doos met structurele betonnen gevel en gewichtsbesparende betonnen gepolierde vloerplaten wordt bediend door passerellen die met groen begroeid worden.
De doos is losgetrokken van de bestaande aangrenzende bebouwing om het monotome straatbeeld te verbreken. In de overgangszones bevindt zich de trappen en een liftkern. Via het principes van splitlevels wordt op die manier aansluiting gezocht met de vloerpassen van de aangrenzende gebouwen. Een passerelle sluit aan met de overzijde waardoor de volledige school door de nieuwbouw op de verdieping verbonden wordt.
Architecturale kwaliteit
Dit project onderscheidt zich door een uitzonderlijk architecturaal ontwerp dat creativiteit en originaliteit omarmt, en tegelijkertijd technische innovatie en esthetische integratie met de bestaande omgeving waarborgt. Het nieuwe gebouw is ontworpen als een waardige opvolger van het 5 bouwlagen hoge oude pand, dat helaas niet meer aan de constructieve en energetische eisen voldeed. Het ontwerp breekt met het gesloten straatbeeld van bakstenen muren door de invoering van een lichte betonstructuur met reflecterend glas, waardoor het straatbeeld wordt verlicht en geopend. De kroonlijst wordt verlaagd om meer licht in de straat te laten vallen, wat bijdraagt aan een transparante en uitnodigende uitstraling.
Het gebouw is ontworpen als een poort en vitrine voor de wijk, met een flexibele indeling die het mogelijk maakt om het te gebruiken voor buurtfeesten en cursussen. Deze veelzijdigheid benadrukt de integratie van de school in de gemeenschap en respecteert tegelijkertijd de historische en culturele context van de wijk. Ter hoogte van de kernen wordt gevelgroen voorzien dat door de stad wordt aangeplant. Het uitgewassen beton verwijst naar de vroegere kolommen. De rode kleur naar de omliggende bakstenen gebouwen.
Het gebouw is het uitstalraam van het VTI van Oostende. Een technisch gebouw voor een technische school. Een Centre Pompidou à la mer. Waar de leidingen vaak als een overlast gezien worden die men wil verstoppen worden ze hier ingezet als educatief materiaal. Alles in opbouw zodat er ook gemakkelijk aanpassingen en upgrades kunnen gebeuren. Zichtbaar van aan de bron tot aan het eindproduct. In het gebouw zijn alle technieken nauwkeurig uitgezet op plan zodat ze de ritmeringen en harmonie van het gebouw versterken. De ventilatiekanalen zijn gedimensioneerd op een continue breedte zodat ze in het ritme van het plafond passen en deel uitmaken van de afwerking. In de ateliers wordt de lucht verwarmd terwijl de klassen verwarmd worden via stralingspanelen. Elektriciteit wordt voorzien in kabelgoten dien in het plafondritme passen en de waterleidingen doorbreken dit ritme om de kortst mogelijke weg te vinden.
De verticale schacht is zeer toegankelijk en alle leidingen en kanalen worden zichtbaar van buitenaf. Waar de luchtgroepen en warmtepompen vaak ongeïnspireerd op het dak belanden en het uitzicht van het gebouw aantasten worden ze hier tentoongesteld en krijgen ze een plaats in een 15 meter hoge kooi.
Duurzaamheid
Het project heeft duurzaamheid tot een kernprioriteit verheven door verschillende principes van duurzaam ontwerp te integreren. De energie-efficiëntie is geoptimaliseerd door het gebruik van luchtwarmtepompen en zonnepanelen, die samen zorgen voor een lage ecologische voetafdruk. De circulaire economie wordt bevorderd door hergebruik van bestaande materialen, zoals de herbruik van stenen, en het gebruik van gerecycleerde producten. De flexibele bouwstructuur is ontworpen om toekomstige optoppingen te faciliteren, wat de levenscyclus van het gebouw verlengt en materiaalverspilling minimaliseert.
De ateliers worden voor de komende jaren ingericht voor de afdeling bouw en schilderwerken. De bouwers van de toekomst. Het hoofddoel is dan ook om een technisch gebouw te ontwerpen en hen de notie van de circulaire economie mee te geven. Door verschillende verticale en horizontale verbindingen wordt het gebouw ingezet als connector om het bestaande patrimonium op te waarderen en gebruiksvriendelijker te maken zodat de levenscyclus verlengd kon worden. Het gebouw zelf is ook zo opgevat. Een flexibel kader met zo weinig mogelijk materiaal, sterk genoeg om later nog een verdieping op te bouwen. Het materiaal werd gekozen in functie van het beperken van de CO2 uitstoot.
Het gebouw wordt ingezet om biodiversiteit in de buurt te brengen, door een gigantisch biodivers groendak met bijen, begroeide structuren en ontharding van de speelplaats. Het verwarmd volume is zo compact mogelijk gehouden. De ateliers hebben hoge ramen op het noorden terwijl de begroeide passerelle zorgt dat de oververhitting op het zuiden tegengaat. Om te verwarmen worden luchtwarmtepompen ingezet in combinatie met luchtgroepen die bediend worden door zonnepanelen. Op de nieuwe waterputten worden ook de bestaande daken aangesloten zodat er maximaal water gerecupereerd kan worden voor alle gebouwen. De lange levenscyclus van het gebouw wordt gegarandeerd door de flexibiliteit. Niet enkel in plan, maar ook in doorsnede. De hoge ruimte kan worden opgedeeld in twee niveaus, waarbij het dak en de circulatie, inclusief de lift, zijn voorbereid op het toevoegen van een extra bouwlaag.
Gebruik
Het gebouw is zowel voor de school als voor de buurt. Voor de school: een connector die de werking van het bestaand patrimonium verbetert. Voor de buurt: lager, transparanter en groener zodat de straat leefbaarder wordt. Het is een poort en vitrine van een vroeger volledig gesloten bouwblok. Het overdekt atelier kan ingezet worden voor buurtfeesten terwijl het gebouw ook na de uren dienst doet voor cursussen. In de loop der jaren hebben zich in de wijk veel verschillende nationaliteiten gevestigd, met diverse talen en culturen. Voor veel nieuwkomers vormt de school het startpunt van hun integratieproces en het aanleren van een nieuwe taal. Het gebouw werd anderzijds ook integraal toegankelijk voor mensen met een beperking. Met de toevoeging van de lift wordt ook de rest van het aangrenzende patrimonium toegankelijk gemaakt. Er werd een team van leraren samengesteld om mee de invulling te bepalen. Tijdens het proces is er directeurswissel geweest en is het programma gewijzigd zonder aan de structuur en het volume te wijzigen. Een eerste test naar flexibiliteit waarbij het gebouw met glans geslaagd is.