#BCA candidats

GO! basisschool Ten Dorpe

Ce projet a été nominé pour un Belgian Construction Award - N'hésitez pas à faire découvrir votre projet en le partageant sur vos réseaux !

Basisschool ‘Ten Dorpe’ – Mortsel
Een school wordt gekleurd door diverse gebruikers: leerlingen, leerkrachten, ondersteunend personeel, ouders… We vertrokken bij het ontwerp daarom vanuit de wensen en noden van deze verschillende gebruikers om te komen tot een goed werkend gebouw. Het schoolgebeuren gaat veel verder dan de lessen achter de schoolbanken. Een schoolgebouw moet ruimte bieden aan de hele waaier aan activiteiten.

Om de diversiteit aan gebruikers en activiteiten en de veranderingen in de toekomst een plaats te geven in de school, gingen we daarom op zoek naar een flexibel gebouw dat op al deze vragen zoveel mogelijk antwoord kan bieden.

Het project voorziet in de gedeeltelijke afbraak en nieuwbouw voor basisschool ‘Ten Dorpe’ in Mortsel.
Het geheel van de nieuwbouw en het bestaande schoolgebouw en de optimalisatie van de buitenruimte dient de visie op innovatief onderwijs verder te ondersteunen zodat ‘samen school maken’ en ‘klas-doorbrekend werken’ centraal staan.

Er was geen link tussen de twee hoofdgebouwen. Eén van de uitdagingen van het ontwerp was dan ook om verbindingen te leggen tussen de kleuters en de leerlingen van de lagere school, tussen oud en nieuw.

De nieuwbouw bestaat uit drie duidelijke zones: het atrium, de klassenunits en de polyvalente zaal.

Het atrium strekt zich uit langs de dreef en vormt het kloppend hart van de school. De ruimte doet enerzijds dienst als royale hoofdcirculatie voor de school, anderzijds fungeert het atrium als een bindmiddel tussen de verschillende landschapsleslokalen en is de ruimte breed inzetbaar voor zeer diverse activiteiten. Ondersteunende functies zoals lift, sanitair en bergingen zijn aansluitend voorzien en rechtstreeks bereikbaar vanuit het atrium.

Langsheen het atrium schakelen zich vier landschapsleslokalen. Op de gelijkvloerse verdieping zijn de twee units van de kleinsten, op de verdieping de twee units van de grootsten. Er is bewust gekozen om de landschapsleslokalen twee aan twee te schakelen, omdat er zo interessante interacties kunnen ontstaan. De keuze voor slechts twee bouwlagen (en bijvoorbeeld geen drie) gaat hand in hand met bepaalde functionele keuzes met oog op een goede werking van de school.

De polyvalente zaal vormt een derde belangrijk onderdeel van de nieuwbouw. De zaal takt aan op het bestaande gebouw en wordt door middel van de overdekte dreef met de rest van de school verbonden. Zo vormen de drie delen samen één geheel. Door de slimme schakeling is het aantal trappen beperkt: één atriumtrap en één buitentrap bedienen de hele school.

Het bestaande gebouw zal in de toekomst ook opnieuw worden ingedeeld.

De bestaande polyvalente zaal kan hierbij behouden blijven en een didactische keuken toegevoegd. Deze twee functies vormen samen met de nieuwe polyvalente zaal een breed inzetbare polyvalente knoop. De rest van het bestaande gebouw zal worden ingevuld met administratieve functies.

Ten Dorpe: een school op maat
Op maat van buren en straat
Op maat van de bestaande bomen
Op maat van het kind
Op maat van de waaier aan activiteiten en gebruikers
Op maat van de toekomst

#BCA24

BCA_log-horiz

Bouwkroniek/Batichronique, een product van EBP. // Burg. E. Demunterlaan, 3 Bus 6, 1090 Brussel // BTW BE 0451.979.022 // RPR Brussel

Nous contacter

Réseaux sociaux

Share This
Scroll to Top