De kalibratie (verbreding en verdieping) van de Leie kadert binnen het ruimere Seine-Scheldeproject. Het programma Seine-Schelde is een Europees waterwegenprogramma, waarin Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen samenwerken om een nieuwe binnenvaartverbinding op groot gabarit (CEMT-klasse Vb) te realiseren tussen het Seinebekken in het zuiden (Parijs, Rouen, Le Havre) en het Scheldebekken en de Noordzeehavens in het noorden (Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Amsterdam, Rotterdam).
De hoofddoelstelling voor dit project is het realiseren van een scheepvaartverbinding op het niveau van een Europese hoofdwaterweg, d.w.z. een volwaardige binnenvaartverbinding tussen het Seine- en het Scheldebekken. Dit betekent het op een vlotte en veilige manier bevaarbaar maken van de Leie voor klasse Vb schepen: een tweebaks-duwvaart in gestrekte formatie of een koppelverband van een Va motorschip met een duw bak (laadvermogen tot 4.500 ton, duwkonvooien van 190m x 11,40 x 3,50m), en containervaart op 3 lagen.
SBE nv werd aangesteld door De Vlaamse Waterweg nv voor de studie van het nautische, landschappelijke/ ecologische en stabiliteitsontwerp voor dit project. De studie omvatte ook het voorbereiden van alle benodigde documenten voor de bouwvergunningen en alle technische aanbestedingsdocumenten voor de uitvoering van de werken. Landmax bvba assisteerde SBE nv in dit project met betrekking tot ecologische aspecten en onderhoudsrichtlijnen.
De Vlaamse Waterweg nv is een extern zelfstandig agentschap van de Vlaamse overheid dat alle bevaarbare waterwegen in Vlaanderen (België) beheert. De realisatie van dit binnenvaartproject wordt mede gefinancierd door de Europese Unie.
Ce projet a été nominé pour un Belgian Construction Award - N'hésitez pas à faire découvrir votre projet en le partageant sur vos réseaux !
#BCA24
Bouwkroniek/Batichronique, een product van EBP. // Burg. E. Demunterlaan, 3 Bus 6, 1090 Brussel // BTW BE 0451.979.022 // RPR Brussel