#BCA kandidaten

De Vierarmen houten fietsbrug over de R0/N3 in Tervuren

Dit project is genomineerd voor een Belgian Construction Award - deel het nu met je netwerk!

Om 67,5 m zonder pijler te overbruggen werd gekozen voor een houten kokerconstructie. Dankzij de keuze voor hout als circulair bouwmateriaal is het bouwwerk zo goed als CO2 neutraal. Het ontwerpen, bouwen en plaatsen van een volledig houten brug is uniek in België. Want het bouwwerk moet natuurlijk voldoende stevig zijn én goed bestand tegen de regen, zodat het hout niet begint te rotten. Het plaatsen van deze brug was een huzarenstukje. Het gezamenlijk gewicht van het kunstwerk én van de technische machines moest minutieus afgestemd worden op de draagkracht van de ondergrond. De fiets- en voetgangersbrug maakt deel uit van de fietssnelweg F29 tussen Leuven en Brussel en een onderdeel van het programma ‘Werken aan de Ring’.

Criterium 1: Ecologische en economische duurzaamheid (5 punten)

Het betreft een circulaire houten fietsbrug, uniek in zijn soort, passend bij de uitlopers van het Zoniënwoud te Tervuren.

Criterium 2: Maatschappelijke en inclusieve impact (3 punten)

Het betreft een fietsbrug onderdeel van de F29 fietsostrade tussen Brussel en Leuven.

Criterium 3: Innovatie en creativiteit (2 punten)

Deze unieke houten brug, ontworpen door Ney & Partners, is een cruciale schakel in de fietssnelweg F29 die Brussel, Tervuren en Leuven verbindt. Met een innovatieve constructie van biogebaseerde materialen zet het project in op duurzaamheid en mobiliteitsverbetering​​. De brug van 67,5 meter lang en 6 meter breed is volledig gemaakt van Laminated Veneer Lumber (LVL). Dit materiaal combineert sterkte, duurzaamheid en een esthetisch warme uitstraling, perfect passend bij de bosrijke omgeving van het Zoniënwoud. Anders dan traditionele ontwerpen is de houten draagstructuur niet enkel een visueel element, maar ook de kern van het hele bouwtechnische concept​.
Een belangrijke innovatie in het ontwerp is de strategische plaatsing van de structurele hoogte boven het brugdek. Dit minimaliseert de benodigde hoogteverschillen in de aanloophellingen, wat zorgt voor een comfortabele fiets- en wandelervaring. De brug beschermt gebruikers tegen regen en geluidsoverlast van het drukke onderliggende verkeer, wat bijdraagt aan veiligheid en comfort​​. De brug is niet alleen een technisch hoogstandje, maar speelt ook een belangrijke rol in de bredere infrastructuurplannen rond Brussel. Het project maakt deel uit van ‘Werken aan de Ring’, een initiatief gericht op de bevordering van een modal shift naar duurzamer transport zoals fietsen en wandelen. De brug is een voorbeeld van hoe slimme infrastructuur bijdraagt aan leefbaarheid en ecologische doelstellingen​​. Ney & Partners heeft gekozen voor een geïntegreerd ontwerp waarin alle onderdelen meerdere functies vervullen. Zo fungeren de zijplaten zowel als structurele elementen als afscherming tegen de verkeersdrukte. Het brede dak, afgewerkt met aluminium panelen, biedt bescherming tegen slagregen, waardoor de levensduur van de houten constructie wordt verlengd​De bouw van de brug startte in 2022 en werd in november 2024 voltooid. Het project werd gerealiseerd in samenwerking met diverse partners, waaronder OMGEVING voor het landschapsontwerp en Holzbau Amann voor de houtconstructie. Met deze nieuwe brug versterkt Brussel niet alleen de verbinding tussen stadsdelen, maar zet het ook een belangrijke stap in de transitie naar duurzamere mobiliteit. VIABUILD NV was de fiere bouwaannemer.

#BCA25

BCA_log-horiz

Bouwkroniek/Batichronique, een product van EBP. // Burg. E. Demunterlaan, 3 Bus 6, 1090 Brussel // BTW BE 0451.979.022 // RPR Brussel

Contacteer ons

Social media

Share This
Scroll to Top